Lessico


Gaio Fannio

Caius Fannius. Uomo politico e scrittore romano del II secolo aC. Fu console col nome di Caius Fannius Strabo nel 161 con Marcus Valerius Messala quando propose una delle Sumptuariae leges che da lui prese il nome di Fannia.

Partecipò alla distruzione di Cartagine (146), fu tribuno della plebe nel 142, partecipò nel 141 alla guerra contro Viriato (condottiero lusitano morto nel 139 aC), fu di nuovo console nel 122 col nome di Caius Fannius insieme a Cneus Domitius Ahenobarbus quando si schierò contro le proposte del tribuno della plebe Caio Gracco: espulse da Roma Latini e alleati italici opponendosi a Gracco che voleva fosse loro concessa la cittadinanza romana.

Oratore e annalista, compose un’opera storica che probabilmente trattava degli avvenimenti contemporanei. La sua personalità ha dato luogo a discussioni, poiché non è certo se gli elementi attribuitigli vadano riferiti a uno o a due personaggi dallo stesso nome. (I membri dei consolati del 161 e del 122 aC sono stati dedotti da http://it.geocities.com)

Sumptuariae Leges

Sumptuariae Leges, the name of various laws passed to prevent inordinate expense (sumptus) in banquets, dress, &c. (Gellius, ii.24, xx.1). In the states of antiquity it was considered the duty of government to put a check upon extravagance in the private expenses of persons, and among the Romans in particular we find traces of this in the laws attributed to the kings and in the Twelve Tables. The censors, to whom was entrusted the disciplina or cura morum, punished by the nota censoria all persons guilty of what was then regarded as a luxurious mode of living: a great many instances of this kind are recorded [Censor, p264, a.] But as the love of luxury greatly increased with the foreign conquests of the republic and the growing wealth of the nations, various Leges Sumptuariae were passed at different times with the object of restraining it. These however, as may be supposed, rarely accomplished their object, and in the latter times of the republic they were virtually repealed. The following is a list of the most important of them arranged in chronological order. [...]

Fannia

Fannia, proposed by the consul C. Fannius B.C. 161, limited the sums which were to be spent on entertainments, and enacted that not more than 100 asses should be spent on certain festivals named in the lex, whence it is called Centussis by Lucilius, that on ten other days in each month not more than 30 asses, and that on all other days not more than 10 asses should be expended: also that no other fowl but one hen should be served up, and that not fattened for the purpose (Gell. ii.24; Macrob. Sat. iii.17.5; Plin. H.N. x.50 s.71). (William Smith, D.C.L., LL.D.: A Dictionary of Greek and Roman Antiquities, John Murray, London, 1875. - in http://penelope.uchicago.edu)

Macrobio

Macrobio, Saturnalia III,17,3-6: Cumque auctoritatem novae legis aucta necessitas imploraret, post annum vicesimum secundum legis Orchiae Fannia lex data est, anno post Romam conditam secundum Gelli opinionem quingentesimo nonagesimo secundo. De hac lege Sammonicus Serenus ita refert: Lex Fannia, sanctissimi Augusti, ingenti omnium ordinum consensu pervenit ad populum: neque eam praetores aut tribuni, ut plerasque alias, sed ex omnium bonorum consilio et sententia ipsi consules pertulerunt, cum res publica ex luxuria conviviorum maiora quam credi potest detrimenta pateretur, siquidem eo res redierat, ut gula inlecti plerique ingenui pueri pudicitiam et libertatem suam venditarent, plerique ex plebe Romana vino madidi in comitium venirent, et ebrii de rei publicae salute consulerent. Haec Sammonicus. Fanniae autem legis severitas in eo superabat Orchiam legem, quod in superiore numerus tantummodo coenantium cohibebatur, licebatque secundum eam unicuique bona sua inter paucos consumere, Fannia autem etiam sumptibus modum fecit assibus centum: unde a Lucilio poeta festivitatis suae more centussis vocatur. Fanniam legem post annos decem et octo lex Didia consecuta est.

Aulo Gellio

Aulo Gellio, Noctes Atticae II,24,1-6: XXIV - De vetere parsimonia; deque antiquis legibus sumptuariis.
I. Parsimonia apud veteres Romanos et victus atque cenarum tenuitas non domestica solum observatione ac disciplina, sed publica quoque animadversione legumque complurium sanctionibus custodita est.
II. Legi adeo nuper in Capitonis Atei coniectaneis senatus decretum vetus C. Fannio et M. Valerio Messala consulibus factum, in quo iubentur principes civitatis, qui ludis Megalensibus antiquo ritu mutitarent, id est mutua inter sese dominia agitarent, iurare apud consules verbis conceptis non amplius in singulas cenas sumptus esse facturos, quam centenos vicenosque aeris praeter olus et far et vinum, neque vino alienigena, sed patriae usuros neque argenti in convivio plus pondo quam libras centum inlaturos.
III. Sed post id senatus consultum lex Fannia lata est, quae ludis Romanis, item ludis plebeis et Saturnalibus et aliis quibusdam diebus in singulos dies centenos aeris insumi concessit decemque aliis diebus in singulis mensibus tricenos, ceteris autem diebus omnibus denos.
IV. Hanc Lucilius poeta legem significat, cum dicit:
Fanni centussis misellus.
V. In quo erraverunt quidam commentariorum in Lucilium scriptores, quod putaverunt Fannia lege perpetuos in omne dierum genus centenos aeris statutos.
VI. Centum enim aeris Fannius constituit, sicuti supra dixi, festis quibusdam diebus eosque ipsos dies nominavit, aliorum autem dierum omnium in singulos dies sumptum inclusit intra aeris alias tricenos, alias denos.